5 voordelen van online kaartverkoop

Evelyn Franken (Koorzoeker)

0

Tegenwoordig kan alles online worden aangeschaft; van kleding tot elektronica en van maaltijden tot tuinhuisjes. Men raakt hier steeds meer aan gewend, zo ook aan het kopen van online kaartjes voor concerten en andere evenementen. Sterker nog, men verwacht tegenwoordig dat dit een mogelijkheid is. Wanneer je niet aan de verwachtingen van potentiële bezoekers voldoet, kan het zo zijn dat je bezoekers misloopt. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat fysieke kaartverkoop niet werkt. Er zijn nog steeds een hoop mensen die het prettig vinden om kaartjes aan de deur te kopen. Toch wijst onderzoek uit dat het gros al verschillende jaren de voorkeur geeft aan online kaartverkoop. Waarom? Wij geven je vijf redenen.

1. Snel

Allereerst bespaar je jezelf een hoop tijd door gebruik te maken van online kaartverkoop. Fysieke kaartverkoop neemt nu eenmaal meer tijd in beslag. Of je nu deurverkoop hanteert of een systeem waarmee bezoekers contact met je op kunnen nemen om kaartjes te kopen; in beide gevallen zul je veel dezelfde handelingen moeten uitvoeren. Bij online kaartverkoop hoef je slechts één keer de gegevens in te stellen en vervolgens wordt alles automatisch voor je bijgehouden.

2. Gemak

Door diensten als kaartverkoop online aan te bieden, kom je hiermee de potentiële bezoekers ontzettend tegemoet. Het gemak van online goederen aanschaffen is tegenwoordig enorm. De bezoeker kan met een paar simpele klikken kaartjes kopen voor jullie concert en deze verschijnen binnen enkele seconden in zijn of haar mailbox.

3. Data

Wanneer je geen gebruik maakt van een online kaartverkoopsysteem, zal het lastiger zijn om gegevens te verzamelen van bezoekers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een naam en e-mailadres. We begrijpen dat het hebben van deze gegevens niet noodzakelijk is, maar het is wel erg handig. Bijvoorbeeld wanneer je bezoekers wilt bedanken voor hun komst en hen op de hoogte wilt houden van jullie volgende concert, of wilt laten weten dat jullie op zoek zijn naar nieuwe leden. Vergeet niet dat e-mailmarketing en nieuwsbrieven nog steeds de meest effectieve manieren zijn om je koor en je concert te promoten.

4. Ook bij gratis concerten

Het verzamelen van data is ook de reden dat het altijd nuttig is om online kaartverkoop te organiseren voor gratis concerten. Het kost het koor en de bezoeker helemaal niets, maar je houdt er wel een handige gastenlijst aan over met hele interessante informatie waarmee je in contact kunt blijven met je publiek. Regent het op de dag van het concert? Een bezoeker die al gratis kaartjes aangeschaft heeft, zal eerder bereid zijn naar het concert te komen dan de bezoeker die van plan was aan de deur een kaartje te kopen.

5. Verjonging

Een belangrijk vraagstuk in de koorwereld heeft betrekking op verjonging. Veel koren hebben moeite met het aantrekken van jonge koorleden. In het algemeen is het jongere publiek gewend aan het online aanschaffen van goederen. Wanneer je hier als koor op inspeelt en kaartjes voor concerten online aanbiedt, zullen zij eerder geneigd zijn naar jullie concerten toe te komen. Dit is een erg belangrijke stap naar nieuwe, jongere koorleden.

Kortom, wat voor concert je ook geeft, het is altijd verstandig om gebruik te maken van online kaartverkoop. Niet alleen omdat het erg veel tijd scheelt, handige informatie oplevert en je meer kaartjes verkoopt, maar ook omdat het simpelweg een professionele uitstraling geeft aan het koor. Kijk gerust even naar de mogelijkheden omtrent online kaartverkoop via Koorzoeker. Maakt jouw koor al gebruik van online kaartverkoop?

Reacties
 
Nieuwste eerst
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.