De kracht van nieuwsbrieven

Evelyn Franken (Koorzoeker)

0

Veel koren denken dat het voldoende is om hun publiek op de hoogte te houden via sociale media, zoals Facebook, Instagram en Twitter. Daarmee doen steeds meer mensen afstand van het versturen van nieuwsbrieven. In dit artikel kun je lezen waarom dit onterecht is en wat de nieuwsbrief zo effectief maakt.

Allereerst is het goed om te weten dat niet al je volgers op Facebook en andere sociale media jouw berichten te zien krijgen. Het desbetreffende sociale platform bepaalt wie wat te zien krijgt. Hierdoor geef je de controle voor een groot deel uit handen. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alle belangrijke informatie op jullie website te plaatsen. Het is per definitie verstandig om je website zo actueel mogelijk te houden, zodat bezoekers de informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Maar wil je meer controle hebben over wanneer geïnteresseerden nieuws ov er je koor ontvangen? Gebruik dan een nieuwsbrief.

Drie grote voordelen van nieuwsbrieven:
  • Jij bepaalt wat de lezer ziet. De lezer wordt alleen geconfronteerd met de informatie die jij in de nieuwsbrief zet en niet met allerlei andere berichten van zenders die niets met jouw koor te maken hebben. Kortom; de lezer wordt niet afgeleid en je hebt tijdens het lezen even geen concurrentie.

  • Wanneer de nieuwsbrief in de inbox van de ontvanger belandt, verdwijnt het alleen als de ontvanger het bericht verwijdert. Op sociale media verdwijnt het in de massa van berichten die de lezer op zijn scherm krijgt. Iets terugzoeken in de mailbox is voor de lezer daarmee een stuk eenvoudiger dan via sociale media. Bovendien ben je ervan verzekerd dat de ontvanger de informatie daadwerkelijk voorgeschoteld krijgt.

  • Alle data die de nieuwsbrief oplevert is waardevol. Ten eerste creëer je een contactenlijst van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in jullie koor. Daarnaast kun je, wanneer je gebruik maakt van het nieuwsbrievensysteem van Koorzoeker, zelf kiezen wie welke informatie krijgt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een speciale nieuwsbrief voor donateurs, of juist aan de bezoekers van jullie eerstvolgende concert.

Uiteraard is sociale media om verschillende redenen erg nuttig om in te zetten, bijvoorbeeld voor extra promotie voor een concert of het opbouwen van een band met je volgers. Maar wanneer je wilt dat de door jouw gedeelde informatie niet verdwijnt in de massa, raden we aan om actief gebruik te maken van nieuwsbrieven.

Reacties
 
Nieuwste eerst
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.