Het bezoekersaantal van concerten verhogen, hoe doe je dat?

1

Wanneer je een concert organiseert, wil je natuurlijk het liefst dat je zoveel mogelijk publiek trekt dat geniet van jullie optreden. Hieruit kun je twee doelen halen: het krijgen van zoveel mogelijk bezoekers en het bereiken van het juiste publiek. In dit artikel leggen we uit hoe je dit doet.

Het juiste publiek bereiken is essentieel voor het ontvangen van positieve reacties, niet alleen naar het koor toe, maar vooral ook naar de buitenwereld. Wanneer bezoekers aan anderen doorvertellen wat voor een fijn concert zij gehad hebben, stimuleert dit het bezoekersaantal van jullie concerten in de toekomst.

Zorg ervoor dat je jullie communicatie aansluit op hoe jullie publiek benaderd wilt worden. Een persoonlijke benadering werkt vaak erg goed, maar zorg ervoor dat het ook aansluit op de sfeer van het evenement. Je kunt de persoonlijke benadering prima via online kanalen doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het versturen van nieuwsbrieven of het verspreiden van bijbehorende posters of flyers via sociale media. Het belangrijkste is dat de concerten zichtbaar zijn op alle online kanalen waar jullie actief zijn. Plaats de aankomende concerten duidelijk op jullie website en sociale media, en deel dit regelmatig.

Bovendien is het van belang dat je op het juiste moment begint met het promoten van jullie concert. Te ver van te voren kan ervoor zorgen dat potentiële bezoekers het vergeten of het kopen van een kaartje te lang uitstellen. Promoot je jullie concert te laat, dan loop je het risico dat men al andere plannen gemaakt heeft. Vergeet tijdens het promoten niet hoe groot de kracht van herhaling is. Je wilt natuurlijk niet dat mensen zich storen aan de grote hoeveelheid e-mailtjes die zij van je krijgen, maar wees ook niet te bescheiden.

Wijs je publiek op de redenen waarom zij dit concert écht niet mogen missen. Komt er bijvoorbeeld een bijzondere solist zingen of is het een duo-concert? Vermeld dit er dan expliciet bij. Naast dit alles helpt het enorm om gebruik te maken van online kaartverkoop om de drempel te verlagen en impulsaankopen, ook bij gratis concerten, te vergroten. Ook is het erg nuttig om het publiek dat jullie vorige concerten bezocht heeft opnieuw te benaderen bij het promoten van concerten in de toekomst. Dit kan eenvoudig met het gebruik van nieuwsbrieven.

Hoe promoten jullie concerten? Vertel het ons in de comments!

Reacties
 
Nieuwste eerst
HD
Henk Dijk4 september 2019 18:06

Via sociaal media, posters,flyers, email contacten